Tvåfärgstekniken med kurbits

Hej! Igår publicerade jag en manikyr med vad som i nagelvärlden brukar kallas för "one stroke", men själva målartekniken är knappast något nytt. Faktum är att tanken hade slagit mig innan men det var först när jag visade manikyren för min mamma och hon sa ordet Kurbits som jag fick ett namn på det. Kurbits är ju det som dalahästar är målade i och jag hade ju tyckt att one strokemanikyrer påminde om dalahästar men var inte säker förrän jag fick höra att någon annan tänkte samma sak.
 
Är det någon mer än jag som också har kopplat ihop utseendet på one strokeblommorna med dalahästar?
 
Kolla gärna in t.ex. denna sidan www.grannas.com och läs mer om (som det heter på svenska) tvåfärgstekniken och dess historia utanför nagelvärlden. Tekniken började användas i Leksand och Rättvik ca år 1780, alltså långt innan nagellack började användas :)

    
 Känner du igen tekniken, speciellt i de grönvita fälten på dalahästen?
 
Hejdå!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Fastnaglad

I´m only in it for the fun.

RSS 2.0