Punktpenna


Jag har äntligen hittat en dotting tool som verkade bra, gul och fin, som jag har beställt och fått hem idag! Jag ville ha en med lite större kula på eftersom jag har haft svårt att hitta ett substitut för den av någonting som finns hemma.

  • Jag skulle vilja efterlysa en svensk term för ordet dotting tool! Är det någon som vet vad det kallas, finns det något officiellt ord? Mina egna förslag som jag har lyckats komma på skulle väl vara punktpenna, punktverktyg, prickmejsel, märkverktyg, målarklot, färgkula eller kanske fläckmakapär?


Andra fina dotting tools som man kan hitta hemma är knappnålar, som ju finns i olika storlekar. För att göra dem mer lätthanterliga kan man sticka in dem i suddgummit på en stiftpenna. (Ja, jag ser att pennan är lite gulnad, sprucken och ser allmänt äcklig ut... men det var bara därför som jag ville offra den som dotting tool.)



Man kan även använda en lite rundad topp på en kulspetspenna för att göra stora prickar. Samt andra änden, den som man skriver med, kan man använda för att göra små prickar med. Ett bra sätt att få användning för en penna som har torkat eller fått slut på bläcket.



Ett annat tips som man kan få som dotting tools är att använda den rundade änden på en hårnål, vilket jag inte skulle använda mig av, dessa är oftast lite ovala, ojämna och inte helt klotformade, som en riktig dotting tool är. Det är just klotformen som gör att den yta som kommer i beröring med nageln blir helt rund. (Vilket är min, i egenskap av fysiker tillika matematiker, analys av den geometriska figuren sfär.)


Ha det så gott!




Kommentarer
Anton

Duttpenna tycker jag låter bra! :)

2011-01-27 @ 23:50:48
Fastna Glad

Ja, det var ju ett jättebra förslag. Att jag inte tänkte på det, fast dutt låter så likt dotting! Det ska jag publicera i nästa inlägg.

2011-01-29 @ 19:18:26
URL: http://fastnaglad.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Fastnaglad

I´m only in it for the fun.

RSS 2.0